op zoek naar 6000 vrachtwagens

op jacht naar zesduizend lege vrachtwagens

Transporteurs hebben het er niet graag over, maar dagelijks rijden er in totaal een equivalent van zesduizend lege vrachtwagens rond op de Nederlandse wegen. Dat is een file van Arnhem tot Alkmaar. Erik Roelevink en Hans van Wieringen zijn voor hun klanten op zoek naar die lege ruimtes van de transportsector.
Erik en Hans zijn de twee partners van Airhunters en zijn feitelijk brokers of makelaars in transport. Het bedrijf is sinds december 2013 actief in Velp. De heren ogen nog jong en energiek, maar hebben allebei meer dan twintig jaar ervaring in de transportsector. Bevlogen is het woord dat het beste bij ze past. Ze kennen elkaar als oud-collega’s bij een grote internationale transporteur uit ‘s-Heerenberg.

mes snijdt aan drie kanten

Wat is er aan de hand? Een transporteur krijgt zijn vrachtwagens niet iedere dag vol. Het beladingspercentage van een gemiddelde vrachtwagen in Nederland is 85%. Airhunters probeert voor hun klanten die lege ruimtes te zoeken. Dat is ook waar de naam vandaan komt. Het kan gaan om een kleine zending die kan meeliften, dat heet cargopoolen, of om een volle lading die op een retourrit mee kan. Dat is goed voor de klant, want die is daar- door goedkoper uit en bovendien is zijn probleem opgelost. Het is goed voor de transporteur, want zijn rit wordt rendabeler. Maar het beste argument is dat de CO2-uit- stoot hiermee beperkt wordt. “Het is te zot voor woorden dat er zo veel vrachtwagens op de weg zijn terwijl er nog capaciteit over is,” legt Erik Roelevink uit. “Onze ambitie is om meer te vervoeren met minder auto’s.” Ook zeecontainers en vrachtvliegtuigen hebben vaak ruimte over. De vrachtvluchten van bijvoorbeeld Air France-KLM zijn maar voor 80% vol. “Door te focussen op de lege ruimte, werken we voor klanten aan duurzaamheid,” illustreert Hans van Wieringen.

‘kan niet gek genoeg’

Zowel Hans als Erik hebben ruime ervaring in de logistieke branche. “Ik was bij mijn werkgever op een gegeven moment 80% van mijn tijd met shit bezig. Bekeuringen of ziekte van chauffeurs, schade of pech onderweg enzovoort,” blikt Hans terug. “20% was voor de klant. Ik kwam te ver van de kern van mijn werk te staan. Bij Airhunters zijn die percentages omgekeerd.” Bij grote transportondernemingen neemt de aandacht voor de klant af. Ze verzinnen aller- lei kostenbesparende internet- oplossingen, maar dat gaat ten koste van het persoonlijke contact. De klant staat bij de jongens van Airhunters juist centraal. “Ik heb nog nooit nee gezegd,” glundert Hans, “ik hou van complexe opdrachten. Hoe gekker, hoe leuker.” Dat ze geen uitdaging uit de weg gaan, is duidelijk. “We hebben er lol aan, vinden het leuk om te regelen,” vult Erik aan. “Daarbij maken we natuurlijk gebruik van ons netwerk. In elk land kennen we de juiste partners die ons lokaal helpen. Dat netwerk is onze meerwaarde.”

van arnhem tot wereldwijd

Airhunters heeft klanten in heel Europa, maar nog relatief weinig in de regio Arnhem. “Omdat we per opdracht werken, is er voor ieder bedrijf wel eens een transportvraag aan de orde waar wij van dienst kunnen zijn. Dus ook voor Arnhemse bedrijven,” schetst Hans.
“We laten ons graag inspireren door de leden van het OKA en andersom willen we onze collega’s ook graag inspireren.” Het maakt Airhunters niet uit hoe complex de opdracht is, waar het heen gaat of hoe vaak. Als bedrijven even geen oplossing voor hun zending kunnen vinden of als ze een duurzaam alternatief willen, kunnen ze beter bellen met Airhunters “Wij hebben een passie voor transport. We zijn gedreven, eigenzinnig, oplossings- gericht en innovatief. Zakelijk willen we langdurig commercieel succes combineren met duurzaamheid,” besluit Erik.
Terug
Transport kan andersDaag ons uit
FD awardSprout Challenger 50Finalist NT Marketing
social media